Skip to content

Läsplattan – med eller utan dialog?

2009/12/30

Har just läst en artikel i Dagens Industri, 09-12-30 sid 21, av Carin Fredlund (finns inte att länka till tyvärr). Oavsiktligt satte Fredlund fingret på både det möjliga problemet och fördelen med läsplattan. Fredlund skriver om företagens reklam och kommunikation ”kraven på transparens, dialog och reaktion blir allt större på ala plan”. Hon resnonerar kring vikten av att företag förstår vad som sker på digitala arenor och behovet av att på ett relevant sätt delta. Gott så, lite det vanliga konsulttugget kring medier.

Sedan växlar Fredlund in på läsplattor som hon verkar positiv till: ”om morgontidningarna förser sina prenumeranter med läsplattor dit informationen sänds varje natt finns massor att vinna för alla parter”. Fördelar hon sedan räknar upp är minskade distributionskostnader och minskad risk att missa sin tidning på grund av strejk hos tryckeriet eller influensa hos tidningsutdelarna. Nu tycker jag att just de två exemplen är oerhört larviga. Men klart är att minskade kostnader skulle kunna vara en fördel för prenumeranterna – som i tex billigare tidning eller, galna tanke, en förstärkt redaktion.

Men det som egentligen triggade mig att skriva detta inlägg är en helt annan fundering: läsplattorna jag har sett är inte naturliga att använda för digital dialog. Det är inte meningen att du ska kommentera innehållet så att andra kan se det i tidningen. Du kan, vad jag vet, inte blogga en kommentar från din läsplatta. Och då blir den stora frågan – är det bra eller dåligt? Jag kan tycka att det är en av de stora fördelarna med att läsa papperstidningen, att slippa alla kommentarer och blogglänkar. Läsa en nyhet UTAN att behöva få reda på vad signaturen ”Kalle Stropp” tycker om den. Å andra sidan känns det givetvis konstigt att inte kunna kommentera om det är ett onlinebeteende som börjat etsa sig fast hos publiken. Det är läge att skilja på transparens och offentlig dialog, det är som jag ser det två väsensskilda fenomen.

Min spontana tro är att vissa medier kommer att stå starkare utan kommentarer från läsarna. Att det kan vara en del av varumärket och trovärdigheten. Om det sedan finns en affärsmöjlighet via läsplattorna för detta återstår att se.

En annan kommentar kring läsplattor på Veckans Affärer.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: