Skip to content

Länkar – finns det en ekonomisk hävstång där, egentligen?

2009/08/27

just_links

En sanning som ständigt återkommer kring webben är vikten av att ett företag får länkar, helst relevanta inlänkar, men även att länkar sprids av användare. Men hur ekonomiskt värdefulla kommer länkar att bli i framtiden?

Ju mer jag tänker på det desto mer skeptisk blir jag. Ta en så enkel sak som detta blogginlägg, utan större ansträngning (det mesta med automatik faktiskt) går det att skicka en länk för detta inlägg till Twitter, Facebook, Plaxo, Linked-In osv. Sedan dyker det upp på FiendFeed, Digg, Delicious och Flickr. Och allt detta med en sketen bloggpost.

Risken måste väl ändå vara att denna malström av länkar blir ogenomtränglig. Särskilt när man tänker på att det jag beskrev ovan kan lätt göras av en person, en viralmarknadsföringsbyrå som ger järnet kommer ju med lätthet att nedlusa mångfallt mer. Allt i en enda röra, utan logik – logiken kommer att komma genom antalet ”upptummar” folk ger länken.

Läs liknande tankegångar här och här.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: