Skip to content

#amazonfail – vad handlade det om?

2009/04/16

amazonfail_dv_20090413114448

I helgen och början av veckan har hashtag #AmazonFail varit en mindre tsunami på Twitter och bloggar. En hashtag, tecken # följt av ett ord, används för att märka upp ett Twitterinlägg med en kategori. Alla inlägg i denna kategori går sedan att söka och följa. Konversationen var lite rörig och svår att följa tyckte jag, så jag letade runt lite och tycker att Wall Street Journal har skrivit en bra och koncis sammanfattning av vad det var folk upprördes av.

Läs artikeln här.

Intressant är att Amazon som under så många år lyfts fram som en föregångare på webben och social interaktion i detta fall inte klarar av att snabbt lyssna på kritik. PR arbete online är givetvis svårt, men att gå ut och säga ”vi lyssnar och återkommer så snart vi kan” är nog det minsta man kan förvänta sig. Att tydligt markera att vi lyssnar och är intresserade av vad ni tycker sköljer inte bort kritiken, men det kan ta udden av den. Social Media World skriver här om behovet av att vara snabb i sitt PR arbete online.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: