Skip to content

Har twitter redan peakat?

2009/04/14

failwhale

Som alltid bråkar ”experterna” om när ett fenomen har nått sin topp och nu skriver flera Twitters dödsruna. Jag är till viss del benägen att hålla med denna gång.

För det första: bilden ni ser ovan är lite för ofta förkommande. Ur ett varumärkesperspektiv är det urholkande att ha en produkt som inte fungerar. I dagens digitala marknadsplats vill många tjäna pengar på att retas med företag som misslyckas – så du kan idag köpa t-shirtar, muggar, kepsar, klänningar, tatueringar, lego installationer, bakelser ja you name it, allt finns med Fail Whale på… det har till och med ordnats Fail Whale evenemang. Cap&Design har några roliga exempel. Fail Whale har helt enkelt integrerats med Twitters varumärke hävdar varumärkesbyrån Landor.

För det andra: Twitter har smutsats ned omedelbart av sånna som jag – marknadsförare. Eftersom ideén i grunden är så bra vill varenda marknadsavdelning idag visa på att vi är minsann aktiva inom sociala medier och Twitter är så enkelt att manipulera. Bra mycket mottagligare för att krana ut oönskad information i än tex Facebook. Olika automatiserade applikationer dyker upp varje dag med funktioner som tex autosvar, auto-addande, auto-utskick.

Steve Rubel skriver i Advertising Age om tre anledningar till varför Twitter är slut snart:

  1. Kändisar – med den enorma kändisinvasionen jagas kärnan av Twitter-geeks bort.
  2. Oorganiserat – det som först tilltalade, den konversationsliknande formen tröttar till slut ut användarna.
  3. Superficial – det är lättare att agera på Twitter utan att vara personlig vilket du behöver vara i en blogg, vilket lockar kändisar och marknadsförare.

Å andra sidan – när jag trodde Facebook nått sin topp låg antalet medlemmar på 80 miljoner, idag är det över 120… Frågan är om the late majority ens har börjat med Twitter ännu.

Några saker som talar för Twitter är:

  • Det är i sin linda – ett uppstartsföretag.
  • Ett uppköp verkar på gång – mycket talar för Google.
  • En bra sökmotor.
  • Ett fantastiskt varumärkesnamn – rankat bland de tio bästa någonsin i Inc Magazine.

brand-spider40px

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: