Skip to content

Känner vi varandra?

2009/04/09

22559

Det cirkulerar en mängd guider till hur företag ska bli mer sociala på nätet; börja blogga, twittra osv. Internetkonsulterna går på högvarv kring hur viktigt det är att företag blir mer dialog inriktade. Flavor of the month är givetvis Twitter. Det går tydligen inte nog att understryka hur viktigt, nästan livsavgörande, det är att kvittra för fullt.

Men om man står där lite rådvill och funderar på hur det egentligen funkar, vad som är viktigt för människor är det några saker man kan tänka på, som inte har ändrats med digitala medier. Dunbars tal är ett begrepp från antropologin som försöker beskriva hur många sociala relationer en person kan ha. Siffran varierar i olika studier mellan 150 och 300. För att det ska räknas som sociala relation räcker det inte med att du vet vad en person heter utan att du vet vad den personen har för relation till de övriga inom din grupp. Med andra ord kan du, utifrån detta resonemang, inte vara ”kompis” med ett obegränsat antal människor, 700 vänner på facebook betyder inte heller att du är en peer, en knutpunkt i nätverket.

HP har gjort en undersökning på amerikanska Twitter-användare (undersökningen gjordes sent 2008 på 6% av Twitterpopulationen i USA) och ur de materialet kan man slå fast några saker, vilket gorts bäst av Jeremiah Owyang:

  • De flesta kommunicerar med en liten grupp, oavsett antal followers.
  • I snitt följer de flesta 85 personer, och har 80 följare.
  • Tweet frekvens låg på runt en uppdatering per dag.
  • 68% var aktiva användare och har varit med på Twitter i ca 7 månader.
  • En fjärdedel av alla tweets (@) var riktade till någon användare.
  • Ju fler som följer dig desto mer twittrar du (upp till en nivå av ca 500 följare, sen planar det ut).
  • Trots ett stort nätverk, vårdar man den inre kretsen.
  • Marknadsföring? Lista ut vilken den inre kretsen är hos den du vill påverka.

Vill man krångla till det ännu mer kan man börja att diskutera densiteten på ett nätverk, men jag tror jag tar det i en senare post.

 

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: